Apmacibas

Zvládněte pohovor levou zadní

Když se chystáte na důležitý pohovor, nepodceňte přípravu. Ta začíná už sestavením správného životopisu, nad kterým se pak většinou vede při pohovoru debata o vašich zkušenostech. Životopisem to ale nekončí. Ještě před schůzkou byste neměli opomenout několik bodů, díky kterým pak můžete na pohovoru zazářit, nebo se tak uchráníte před nevydařenými zážitky.

shallow focus photography of red and white for hire signage

Hlavní bod debaty

Životopis je jedním z nejdůležitějších bodů pohovoru. Kromě toho, že si jím můžete pohovor vysloužit, velkou část schůzky potom představuje právě debata nad položkami v životopisu. Jak ho správně sestavit a na co nezapomenout?

První věc, která o vás hodně napoví bez toho, aby si kdokoliv cokoliv v životopisu přečetl, je struktura. Je dobré mít životopis dobře strukturovaný, aby se v něm dalo snadno orientovat. Pokud zaujmete náboráře už tím, že jste si dali práci s přehlednou strukturou, a tak jim to trochu ulehčili, máte našlápnuto správnou cestou.

Prodejte své zkušenosti

Nevymýšlejte si, ale taky na nic nezapomeňte. Hodit se může každá maličkost, která vám v dané situaci může přilepšit. Pokud se například hlásíte do firmy, která se zabývá výrobou campingových věcí, bude se vám v životopise pěkně vyjímat i položka jako kurz přežití v divočině. Proč? Jednoduše proto, že to pro firmu znamená možnost, že se v dané tématice mnohem rychleji zorientujete než někdo, kdo o tématu neví absolutně nic. Může se vám tak stát, že předběhnete i někoho seniornějšího jen proto, že budete mít o fous více znalostí daného tématu. Zároveň na tom tématu můžete rozvinout dlouhosáhlou debatu a náboráři budou mít pocit, že toho máte hodně co říct. A navíc se při tom můžete natolik rozmluvit a uvolnit, že budete působit velmi sympaticky.

A hlavně si po sobě svůj výtvor zkontrolujte. Nic neodradí víc, než když se náborář setká s životopisem, který má hrubku v každém druhém slově. Ačkoliv se nemusíte hlásit zrovna na pozici, kde po vás někdo vyžaduje dokonalou znalost češtiny, značí to hodně o vaší píli a snaze.

Přečtěte si něco „O nás“

Přečtěte si, čím se společnost zabývá, o co usiluje, jakou mají strategii, jak se prezentují veřejnosti. Zkrátka nikomu neublíží otevřít záložku „O nás“ a trochu se před pohovorem dovzdělat. Nepůsobí totiž vůbec dobře, když přijdete na schůzku a absolutně netušíte, v jakém oboru firma podniká. Těžko se pak odpovídá na otázky typu: Proč chcete pracovat právě v naší firmě… Je samozřejmé, že prostě hledáte nějakou práci, ale firmy jsou jako učitelé na střední škole. Chtějí mít pocit, že ten jejich předmět je jedinečný a toužíte se zabývat jen tím. Nemusíte předstírat, že je to jediná náplň vašeho života, ale dejte najevo svůj zájem. Někdy postačí jen se zeptat na pár detailů a hned se pohovor odvíjí úplně jinou cestou a na přátelštější vlně. Je jasné, že náborář vám toho například o fotovoltaice mnoho neřekne, tuhle taktiku musíte zkoušet už na odborněji založené potenciální kolegy.

Proklepněte si firmu

Pohovor není jen jednostranně o tom, jestli firma chce vás. Záleží také na tom, jestli vy chcete opravdu tuhle firmu. Na webových stránkách jsou vždy usměvaví a spokojení lidé a spoustu kladných referencí, ale do jaké míry je možné jim věřit? Proto je lepší a bezpečnější si o společnosti zjistit něco z více zdrojů. Pokud ve firmě pracuje váš známý, máte vyhráno, protože si dokážete živě představit, co se tam děje. V ostatních případech se budete muset spolehnout na internetové zdroje. Třeba na Atmoskop, kde se dozvíte, jaká panuje ve firmě atmosféra, jaký je tam dress code i kdy vám přijde na účet výplata.

Praktické otázky

Ptají se na to vždycky a skoro nikdy nevím, co na to říct… I tak se můžete cítit při zodpovídaní praktických otázek ohledně platu a vaší představy ideálního zaměstnání. Nejlepší je odpovědi na tyto otázky upravovat vždy na míru konkrétní firmě. Je to proto, že pravděpodobně nebudete vyžadovat stejné podmínky po korporátu i startupu. Nejspíš by se celkem divili, kdybyste v korporátu básnili o dynamickém prostředí, kde je dostatek prostoru pro změny a možnost vyzkoušet si práci na více projektech či pozicích najednou. Naopak pokud budete chtít po startupu pevně daná specifika vaší pozice, také nejspíš nepochodíte. Zkrátka a dobře je nutné zamyslet se nad tím, kam se hlásím a podle toho odpovídat.

Které otázky vás nikdy neminou?

  • Jaký si představujete plat?
  • Proč jste odešel(a) z předchozího zaměstnání?
  • Proč chcete pracovat právě v naší firmě?
  • Co víte o odvětví, ve kterém se naše firma realizuje?
  • Na jaké firemní prostředí jste zvyklý(á)?
  • Jaký je váš největší úspěch v životě?
  • S jakými nástroji jste pracoval(a)?

Pokud si připravíte alespoň jednu větu ke každé z těchto otázek, pravděpodobnost, že vás někdo u pohovoru překvapí, se poměrně sníží.

Reference – šťastná pence

Největším esem v rukávu jsou reference z předchozího zaměstnání. Budoucí zaměstnavatel chce vždycky slyšet, že z předchozího zaměstnání neutíkáte s podezřelým kufříkem plným kostlivců, ale že máte s bývalou firmou dobré vztahy. Pokud se vám tedy podaří získat dobré doporučení, máte napůl vyhráno.

Rada na závěr

Vzhledem k tomu, že náboráři absolvují pro danou pozici mnoho pohovorů, snažte se je neunudit tím, co slyšeli už mnohokrát. Zkuste o sobě zmínit nějakou zajímavost, něco, čím získáte jejich pozornost. Až dojde na lámání chleba, budou vás mít více v paměti a třeba vám to i zajistí výhru té kýžené pracovní pozice.

Registration
NECHÁM SI PORADIT