-->
courses

10 psychologických efektů ve webdesignu:
Jak ovlivňují uživatelskou zkušenost

V dnešním světě, ve kterém hraje digitalizace hlavní roli a kde první dojem může rozhodnout o tom, zda na webové stránce uživatel setrvá nebo odejde, se stává stále důležitější porozumět tomu, jak naše mysl reaguje na virtuální prostředí. Webdesign se stal uměním v oblasti spojení estetiky a funkcionality, ale nezapomíná ani na hluboké psychologické mechanismy. V tomto článku se zaměříme na deset klíčových psychologických efektů ve webdesignu a prozkoumáme, jak tato magie našich myslí ovlivňuje uživatelskou zkušenost. Protože každý z těchto efektů má své místo v tom, jak uživatelé vnímají, interagují a zapojují se na webových stránkách.

1. Occamova břitva

Princip occamovy břitvy můžeme nazvat také principem úspornosti. Jejím základem je využít co nejjednodušší řešení. Pokud tedy máme k dispozici dvě různě náročné varianty, je lepší vybrat tu jednodušší. Ve webdesignu to znamená minimalismus, odstranění zbytečných prvků a jasnou hierarchii informací, což usnadňuje uživatelům orientaci a snižuje jejich kognitivní zátěž. Nicméně ne vždy je to nejjednodušší řešení tím nejlepším a každý UX designer musí posoudit, která varianta je pro danou situaci tou nejvhodnější.

2. Efekt navazující pozice

Efekt navazující pozice, jinak také efekt prvního a posledního, se zakládá na výzkumu paměti německého psychologa Hermanna Ebbinghause. Každý člověk má totiž tendenci určit první předmět jako ten nejdůležitější, a proto je pro nás snazší si zapamatovat informace, které jsou uvedeny na začátku. Podobně je to také s poslední informací, kterou dokážeme uchovávat v mysli delší dobu. Naopak informace, které se nachází ve středu sdělení většinou vypouštíme. Proto je ve webdesignu důležité umístit stěžejní informace na začátek a konec stránky, protože díky tomu docílíte lepší interakce uživatele s obsahem.

Při návrhu webu je potřeba myslet i na psychologii

3. Zeigarnikův efekt

Lidé mají tendenci si lépe pamatovat nedokončené úkoly než ty dokončené. Ve webdesignu to může u uživatele vyvolat zvědavost, pokud se setká s nedokončenou akcí (například nedokončený text, titulek apod.), což udržuje uživatele angažovaného. Nicméně tento efekt je potřeba používat velmi obezřetně, aby nedošlo ke zklamání a odrazení uživatele nějakou technickou chybou, jako například že nepůjde odeslat formulář apod.

4. Hypotéza goal gradient

Tento efekt pracuje na základě teorie, že čím blíže je uživatel k dosažení cíle, tím větší má motivaci ho dokončit. Ve webdesignu má velmi dobré výsledky v kombinaci s principy efektu navazující pozice, protože pokud umístíme jednoduché úkoly na začátek a zaujmeme uživatele prvním úkolem, bude mít snahu celou sérii úkolů dokončit. Těžší záležitosti či otázky pak můžeme dát nakonec. Zároveň je ale důležité mít na paměti, že člověk potřebuje neustále ujišťovat o tom, kolik toho už má za sebou, a proto je výhodné k úkolům doplnit také nějaký prvek, který bude odkazovat na blížící se konec úlohy či dotazníku (např. odpočet).

5. Von Restorff Effect

Von Restorff Effect dostal jméno podle badatelky Hedviky von Restorff, která pomocí své studie přišla na zajímavý fakt, že lidský mozek má snahu zapamatovat si informace, které nějakým způsobem vyčnívají nad ostatními. Ve webdesignu se využívá hlavně ve vizuální podobě, kdy se snažíme co nejvíce zvýraznit důležitá akční tlačítka, případně důležité informace v textu.

Pojďme si ukázat praktický příklad:
Praha Coding School totiž nabízí praktický KURZ WEB DESIGNU, ve kterém se dozvíte další zajímavé informace nejen o těchto efektech. Pokud se vám tento článek líbí, můžete se přihlásit na kurz 👇.

VÍCE O KURZU WEBDESIGN

6. Gestalt psychologie

Gestaltismus nebo také tvarová psychologie se zakládá na principu zdánlivé podobnosti a příslušnosti prvků. Pracuje s několika základními principy, jejichž důsledkem máme dojem, že jsou uvedené prvky podobné nebo náleží do totožné skupiny. Pokud se totiž například vyskytují prvky velmi blízko sebe, máme tendenci vnímat je jako podobné a uložit si je v mysli do stejné skupiny prvků (pravidlo blízkosti). Z toho vychází další pravidlo, dle kterého máme snahu spojovat podobné objekty do jednoho tvaru (pravidlo podobnosti).

Podobnost prvků vnímáme také na základě pravidla spojitosti, ve které hraje roli grafické propojení, a pravidla spojité oblasti, protože prvky ve stejném balíčku nám vždycky připadají podobnější než ty, které nenáležely ke stejné skupině. Posledním principem tvarové psychologie je Prägnanzovo pravidlo, které se zabývá lidskou snahou složité obrazce zjednodušovat, čehož využíváme ve webdesignu například při tvorbě loga.

7. Pravidlo peak-end

Toto pravidlo se zabývá pocitem z prožitku a závěrečným efektem. Uživatelé totiž hodnotí celkový zážitek na základě toho, jaké emoce prožili ve vrcholném stádiu zážitku a na konci interakce. Proto je při tvorbě přívětivého UX designu i webdesignu důležité zajistit pozitivní emoce při procházení klíčovými body a příjemný pocit ze zážitku na konci uživatelské cesty. Pokud bychom chtěli pro transparentnost uvést příklad z běžného života, když zažijete velmi příjemný den, kdy se nám vše daří, ale na konci dne kolem nás projede auto a cákne na nás bláto, za několik dní si budeme pamatovat jen tento silný zážitek a příjemné pocity z celého dne se vytratí.

8. Hickovo pravidlo

Hickovo pravidlo říká, že čím více možností máme, tím je pro nás náročnější rozhodnout se. Proto bychom měli před návrhem jakéhokoli webu nejprve sestavit základní strukturu toho, co chceme uživateli sdělit, a vymyslet způsob, jak ho nezahltit výběrem z mnoha rozmanitých možností, například rozložením možností do několika částí webu a dávkovat rozhodování v průběhu celého procesu procházení informací.

9. Efekt aesthetic usability

Efekt aesthetic usability využívá zejména emoční stránky lidského vnímání. Pracuje s vizuální přitažlivostí stránek či produktů, která má tendenci vytvářet u lidí emocionální vazbu k produktu či danému prostředí. Díky tomu vám pak uživatelé mohou odpustit drobné chyby ve funkčnosti, a přesto si na vašem webu například zakoupit hodnotné zboží nebo si stránky zapamatovat a později se na ně vrátit.

10. Paretův princip aneb pravidlo 20/80

Paretův Princip tvrdí, že 20 % vstupů generuje 80 % výstupů. Ve webdesignu je důležité identifikovat klíčové prvky a optimalizovat je pro maximální efektivitu. Musíte nejprve najít ty nejdůležitější a nejzobrazovanější části (představují většinou 20 % z celého obsahu), které si zobrazuje vysoké procento uživatelů (80 %). Poté můžete díky úpravě pouze těchto 20 % dosáhnout vysoké úspěšnosti.

Také vás zaujaly principy webdesignu? Studium psychologie budilo zájem u studentů už od dob antiky. V dnešní době máme možnost praktikovat tyto zajímavé studie v souvislosti s nejmodernějšími technologickými pokroky, což nám umožňuje dívat se na psychologické efekty z úplně jiného úhlu pohledu. Pojďte se s námi ponořit do této zajímavé problematiky a přihlaste se na náš KURZ WEB DESIGNU, kde se dozvíte ještě mnohem víc.

Registration
NECHÁM SI PORADIT