Na první pohled působí nenápadně: introvertka, která miluje hory, koně a kávu na terase. Přesto dokázala vystavět kariéru, která ji zavedla od učitelských hodin až k práci pro velké zahraniční klienty. Jak se zrodila její vášeň pro data? A proč říká, že datová analýza není jen o číslech, ale hlavně o příbězích? Pojď se začíst do rozhovoru naší lektorky kurzu Datová analytika, Martiny Weber.
Jmenuji se Martina Weber a pracuji jako freelancer, nebo chcete-li digitální nomád. Jsem introvert, ironická baba s nekorektním smyslem pro humor, vlastním koněm, kočkou a láskou k horám, filmům a pracím, u kterých vám nestojí šéf za krkem.
Pracuji jako datový analytik na volné noze. Mám své klienty, o které se starám a k tomu přijímám zakázky od zahraničních agentur, zejména z AI. Mezi moje nejčastější klienty patří e-shopy, ale mám za sebou i tři roky práce pro Google jako analytik reklam.
A můj běžný pracovní den? Pracuji z domova, takže začínám tím, že si ráno vyjdu do lesa na kopec, abych si srovnala myšlenky. Cestou se pozdravím s místními pejskaři a doma si pak vychutnám kávu na terase. Po tomhle malém rituálu už usedám k práci. Podle množství úkolů končím buď odpoledne, nebo až večer.
K datové analytice jsem se dostala jako slepý k houslím. Přes učitelku němčiny, školení a vzdělávání dospělých a manažerské pozice ve startupech jsem postupně došla do fáze, kdy jsem zjistila, že malé firmy často rozhodují na základě dojmů a představ, a ne na základě tvrdých dat. A to mi nedávalo smysl. Snažila jsem se jim data ukazovat, ale jde to těžko, když jim sami pořádně nerozumíte.
Takže jsem se začala v téhle oblasti vzdělávat sama – a to dost chaoticky a nekonzistentně. Paradoxně mi k práci dataře pomohlo profesní vyhoření, kdy jsem se z Prahy odstěhovala na vesnici, pořídila si herku a řešila, jak ji uživím. 🙂 Jednou z cest byla online práce. Nejprve copywriting, a protože se tou dobou rozvíjelo AI, skočila jsem do toho rovnýma nohama a vyhledávala zakázky, které s ním souvisely.
Postupně jsem se od podřadných prací propracovávala k odbornějším, až jsem nakonec skončila v Googlu a začala nabírat vlastní klienty. Učila jsem se za pochodu a kupodivu jsem si vzdělání v datové analýze v podobě kurzu udělala až po několika letech práce. Nejtěžší pro mě asi byla jazyková bariéra. Mám Netflix English, takže jakákoliv gramatika byla pro lingvisty v mém podání utrpení. A když pracujete pro zahraničí, je angličtina bohužel must have. Naštěstí se to časem zlomilo.
Příběh. Data vypráví příběhy a vy jste něco mezi Sherlockem Holmesem a vědmou, která musí odhalit, co v nich je schovaného, a pak ten příběh převyprávět tak, aby to bylo pro firmu užitečné a dokázala z toho udělat správné rozhodnutí.
V kurzu výzev mne neustále udržují klienti, a to už tím, že je to různorodá partička a různými požadavky a potřebami. A jejich potřeby odráží dobu a to, jak se mění. A já musím držet krok.
Proč ses rozhodla učit kurzy pro Praha Coding School?
Myslím, že moje velká přidaná hodnota je právě klientská praxe a i to, že dokážu pochopit, jak se cítí člověk, pro kterého je nějaká oblast nová a necítí se v ní jistě. Mluvím, jak mi zobák narostl, uvádím konkrétní příklady z praxe a jsem schopná dát jednotlivé části práce datového analytika do kontextu s realitou. Nejsem fanda dlouhých teoretických vysvětlování – mne samotnou to nudí.
Zvědavost. Proč tohle souvisí s tímhle? A proč je tohle číslo tak divně velké? Vážně tam mají být nuly? Jsou ta data kompletní? Na tohle se klient neptal, ale přijde mi to důležité – neměla bych mu to tam přidat? Datová analýza není jenom o tom, že udělám tabulku a nazdar. Je to především o objevení toho, co se za daty skrývá.
Nejlepší způsob, jak začít, je začít. Dataře z vás neustálé studium a lovení kurzů neudělá. Naučte se jednu, dvě dovednosti – třeba SQL a Power BI a vytěžte z toho maximum. Dělejte vlastní projekty, berte i krátkodobé joby – cokoliv, co vás omlátí praxí se počítá. Nejen v životopise, ale hlavně ve vašem sebevědomí.
Datová analýza není jenom o databázích, znalosti vzorečků a o tom, jak hezky vyšvihnete prezentaci. Je to způsob myšlení. Kritického myšlení. A to je hodně ceněná komodita v každé firmě. A jakou hodnotu přináší datová analýza firmám? Díky datům se firma může lépe rozhodnout a naplánovat další postup, růst, nebo se vyhnout průšvihu, který na ni za nějakým rohem čeká.
Zaujal tě Martinin příběh a máš taky chuť se ponořit se do světa? Přihlas se do kurzu Datová analytika – SQL a Power BI. Čeká tě učení pod vedením Martiny nebo některého z našich dalších profesionálů z oboru, kteří ti předají praxi z reálných projektů. Naučíš se pracovat s nástroji, které firmy po celém světě používají pro chytrá rozhodnutí – a získáš dovednosti, které ti otevřou nové kariérní možnosti.
Kurz Datová analytika – SQL a Power BI