courses

JAK BY MĚL VYPADAT SPRÁVNÝ ŽIVOTOPIS?

Věděl(a) jsi, že průměrný náborář stráví nad životopisem zhruba 5 až 20 sekund a obvyklý počet uchazečů na jednu pozici je až 250?

Trendy v oblasti designu a obsahu životopisů se v průběhu let mění, takže by se každý měl držet tohoto doporučení: pro vytvoření životopisu není dobré používat zastaralé šablony, které jsou neinformativní a přetížené textem a nadbytečnými informacemi (jako např. Europass apod.). Dostatečně informativní a zároveň výstižný životopis je nesmírně důležitý, pokud se chystáš přihlásit na jakoukoliv pozici. Protože bez něj se nastartování slibné kariéry pravděpodobně nedočkáš, a to nejen v IT oboru. Tvůj životopis tedy musí obsahovat jen srozumitelné a na první pohled jasné informace, přehledně zpracované a zaměřené konkrétně na vybranou pozici. V tomto příspěvku ti ukážeme, jak vypadá dobrý, moderní životopis a jaké jsou nejdůležitější aspekty tvorby životopisu. Díky tomu mnohem snáze zaujmeš náboráře a dostaneš se minimálně na první kolo pracovního pohovoru.

white printer paper beside silver laptop computer

Nejprve si ukážeme příklad dobrého životopisu a pak se na něj podíváme detailněji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šablony a struktura

Podobný životopis si můžeš snadno vytvořit pomocí speciálně navržených platforem. Tento byl vytvořen pomocí www.canva.com. Při tvorbě životopisu můžeš použít jakkoli strukturovanou a barevnou šablonu. Důležité ale je, aby byla přehledná a na oko příjemná, fonty neutrální a text byl dobře čitelný. Životopis napsaný příliš zdobným písmem nemusí být dobře čitelný a náboráře tím můžeš odradit.

Nejlepší je, když je text uspořádán do přehledných bloků, aby byly na první pohled vidět všechny podstatné informace (viz obrázek). Ale to samo o sobě nestačí. Aby byl životopis skutečně přehledný, je potřeba myslet ještě na pár záležitostí, které si teď podrobně představíme.

Název pozice

Jedním z nejdůležitějších aspektů je jasně pojmenovat pozici, o kterou se ucházíš, například „Junior Full-Stack Developer“, „Data analytik“, „C# programátor“, „Tester“ atd. Vždy definuj jen jednu pozici. Pokud se budeš snažit rozepsat do životopisu více pozic, nebo rozmanitější zaměření, může to nakonec působit nerozhodně a nesrozumitelně. A to náboráři nemají příliš v oblibě. Pro přehlednost by bylo nejlepší umístit název pozice přímo pod jméno a příjmení.

Motivace

Donedávna bylo zvykem posílat spolu se životopisem i motivační dopis. Ale zaměstnavatelé od toho v dnešní době postupně upouští. Často totiž dostávají stovky životopisů a chtějí ušetřit čas tím, že nejdůležitější informace získají z jednoho zdroje (tedy tvého životopisu). Nejlepší způsob, jak prezentovat svou motivaci, je popsat ji v horní části životopisu – v bloku „O mně“. V této části bys ve 3–5 větách měl(a) definovat své dosavadní pracovní zkušenosti, co tě motivovalo ke změně povolání, jaké IT školení jsi absolvoval(a) a jakou práci aktuálně hledáš. Snaž se být informativní, ale i co nejstručnější, protože životopis by neměl přesáhnout 1–2 strany.

Vyhni se abstraktním frázím, které nespecifikují přímo tvé schopnosti a mohly by u náboráře vytvořit falešná očekávání. Pokud se chceš rekvalifikovat, nebo na tom zrovna pracuješ pomocí kurzů, popiš svou motivaci a směr, jakým se chceš ubírat. Jedině tak totiž bude náboráři či zaměstnavateli dávat smysl, proč se zkušenosti v životopisu neshodují s pozicí, na kterou se hlásíš. I to může rozhodnout, jestli tě pozvou na pracovní pohovor.

Kontaktní a osobní údaje

Je velmi důležité, aby tě potenciální zaměstnavatel mohl kontaktovat. Proto by měly být kontaktní údaje na viditelném místě, tedy v horní části životopisu, nebo na straně – podle šablony životopisu. V tomto bloku uveď místo bydliště (stačí název města), telefonní číslo, e-mailovou adresu, odkaz na účet LinkedIn a případně odkazy na tvé předchozí projekty (klidně i na ty vytvořené během školení). V dnešní době probíhá poměrně velká část komunikace ohledně nabídek práce prostřednictvím platformy LinkedIn, proto je výhodné odkaz na profil do životopisu připojit. Odkaz na projekty je nezbytný pro posouzení úrovně tvých technologických znalostí (životopisy s odkazy na ukázky práce jsou lépe posuzované a častěji se setkávají s kladnou odezvou). Co se týče e-mailové adresy, nejlepší je vytvořit si e-mailovou adresu s tvým jménem a příjmením, protože vtipné přezdívky mohou vytvářet dojem neprofesionality. Stejné pravidlo platí pro sociální sítě (zejména LinkedIn).

U osobních údajů není nutné uvádět věk, pohlaví, rodinný stav, počet dětí ani národnost. Tyto položky neposkytují žádné cenné informace a neměly by ovlivnit rozhodnutí o zaměstnání.

Vzdělání (případně rekvalifikace)

Člověk, který mění povolání, zpravidla nemá pracovní zkušenosti související s oborem, ve kterém se rekvalifikuje. Není sice obvyklé, že předchozí pracovní zkušenosti jsou méně hodnotné než absolvovaná školení, která přímo souvisí s oborem IT. Pokud se ale ucházíš například o pozici začínajícího Java programátora, absolvovaná školení budou cennější než 5 let zkušeností s prodejem. Pokud tedy absolvuješ IT školení a tvé pracovní zkušenosti nesouvisí s pozicí, o kterou se ucházíš, další část po bloku „Osobní údaje“ by měla být „Vzdělání“. Vzdělání si uspořádej v opačném pořadí od nejnovějšího po nejstarší. Nejlepší je školení podrobně popsat i s uvedením délky školení v hodinách a týdnech, nebo měsících. Uveď také znalosti získané během školení, probíraná témata ad. Pokud během školení pracuješ na nějakém úkolu nebo závěrečném projektu, nezapomeň uvést i odkaz na svou práci. Tato část je nesmírně důležitá, protože z ní zaměstnavatel získá mnoho užitečných informací o tobě jako specialistovi.

Nezapomeň ani na informace o dosaženém vzdělání (vyšším, středním nebo jiném).

Pracovní zkušenosti

Po informacích o vzdělání by měly následovat tvé pracovní zkušenosti. Ty zapiš ve stejném pořadí jako vzdělání, tedy od posledního či současného místa až po první zkušenosti. Pokud máš dlouholetou praxi na různých pracovištích, můžeš uvést pouze 3 poslední. Když tvé pracovní zkušenosti nesouvisí s oborem, ve kterém se rekvalifikuješ, stačí každou pracovní pozici popsat 1–2 větami. Zbytek pracovních zkušeností můžeš specifikovat jen časovou osou „od–do“, například „2010–2015“.

Jestli nemáš žádné specifické pracovní zkušenosti, můžeš uvést organizace, kde jsi dobrovolně pracoval(a), nebo absolvoval(a) stáže. Pokud nemáš žádné pracovní/dobrovolnické zkušenosti, ani ze stáží, můžeš tuto sekci přeskočit.

Dovednosti

V životopise také nezapomeň uvést své technické schopnosti a dovednosti relevantní pro obor, na který se rekvalifikuješ, nebo pro pozici, o kterou se ucházíš. Vyhni se hodnocení technických dovedností ve velmi nízkých úrovních (např. HTML5 – Basic), procentech (např. SQL – 75 %) a dalších výrazech, které konkrétně nedefinují, co můžeš na nové pozici dělat. Nejlepší je specifikovat dovednosti takhle: HTML5 – tvorba struktury webu; Power BI – vytváření testovacích skriptů atd. Taková prezentace dovedností velmi jasně definuje tvé kompetence.

Cizí jazyky

Další důležitou informací v životopise je tvůj rodný jazyk a znalost cizích jazyků. Jazyky, které ovládáš, by měly být uvedeny slovně nebo mezinárodními specifikami (např. A2, B1, C1). Mezinárodní úroveň je dobré specifikovat pouze v případě, že máš certifikát, který to potvrzuje.

Osobní vlastnosti

Nakonec můžeš do životopisu napsat i zajímavé vlastnosti a koníčky. Při popisu osobních vlastností ale uváděj jen ty, které jsou jedinečné, například velmi komunikativní a přátelský(á), nebo velmi precizní atd. Vyhni se těm vlastnostem, které nepředstavují tvé silné stránky – důležitá totiž není kvantita, ale kvalita.

Jakým jazykem napsat životopis?

Pokud se chystáš žádat o práci v mezinárodní společnosti a umíš anglicky, měl(a) by sis připravit životopis v angličtině. V případě, že je tvá znalost angličtiny nízká, nebo tímto jazykem nemluvíš, raději se nepřemáhej a nech svůj životopis v češtině. Ovšem je potřeba myslet na nepsané pravidlo – pokud je pracovní inzerát v angličtině, měl by být životopis zpracován ve stejném jazyce. A stejně tak pokud je inzerát v češtině, životopis by měl být česky.

Po dokončení životopisu zkontroluj, jestli v něm nejsou gramatické, typografické nebo pravopisné chyby. Pokud se na odbornou kontrolu necítíš, požádej přímo odborníka nebo zkušenějšího kolegu či kamaráda, aby tvůj životopis zkontrolovali. Životopis, ve kterém je příliš mnoho chyb, nepůsobí dobře a mohlo by se ti stát, že budeš na základě něj bohužel vyřazen hned z prvního kola.

Probrali jsme to podstatné, co by měl obsahovat správný životopis. Samozřejmě bys ho měl(a) přizpůsobit svým zkušenostem a vlastnostem. V životopise by se mělo objevit vše, co považuješ za důležité, ale drž se zlaté střední cesty – lépe méně, ale pravdivě a k věci než přesycený životopis. A taky měj na paměti, že potenciální zaměstnavatelé nebo náboráři stráví čtením životopisu přibližně 5–20 sekund. Během této doby musí tvůj životopis zaujmout natolik, aby tě pozvali na pohovor.

Registration
NECHÁM SI PORADIT