courses

Co nesmíš opomenout při přípravě UX designu?

Už víme, že user experience (zkráceně UX) design je soubor metod a zásad určených k návrhu produktů zaměřených na kvalitní uživatelský zážitek a že UX designer při návrhu využívá analýzu požadavků uživatele, kterou vyhodnotí a připraví podle ní varianty řešení různých interakcí uživatele s produktem. Hlavním cílem UX je tedy funkčnost a intuitivní ovládání uživatelského rozhraní, díky čemuž je uživatel spokojený. A právě proto je tím nejdůležitějším pro dobrý UX design schopnost designéra vcítit se do potřeb a myšlení uživatelů daného digitálního produktu

person writing on white paper

Jak ale připravit takový návrh řešení, který bude odpovídat požadavkům uživatele? 

Před jakoukoliv prací je nejdůležitější ujasnit si, co budu dělat a čeho tím chci docílit. Popřemýšlej proto nejprve nad tím, jaký typ uživatelů přijde na tvůj web či bude využívat danou aplikaci, a vymysli, jak co nejefektivněji přizpůsobit web jeho potřebám. 

Když už víš, pro koho web bude a jakým směrem by se měl ubírat, je potřeba udělat výchozí analýzu cílové skupiny. Tenhle bod není radno podcenit, protože jinak se můžeš hodně odklonit od reálných očekávání uživatelů.

Pro UX designéra je nezbytné držet krok i s novými technologiemi a trendy. Nezakonzervuj se proto ve svém projektu moc hluboko, pravidelně se informuj o novinkách, které dobyly svět, a přemýšlej, jestli by ti nemohly pomoci posunout projekt o příčku výš.

Poslední rada je důležitá pro většinu oborů, ať už jde o UX design, marketing nebo cokoliv jiného. Drž se jednotného stylu. Kolik projektů už ztroskotalo na tom, že se jim rozsypala pospolitost stylu. V takovém prostředí by se uživatel rozhodně necítil příjemně. A náš cíl je přeci úplně opačný.

A pak už hurá na přípravu!

Jak připravíme návrh uživatelsky přívětivého designu, si shrneme v několika krocích:

  1. Nejprve analyzujeme skupinu uživatelů, pro které bude web určen.
  2. Vytvoříme si modelové uživatele, tzv. persony, které budou reprezentovat konkrétní typy uživatelů a jejich vlastnosti, případně definujeme možné situace, do kterých by se mohli dostat a jak by na ně reagovali.
  3. Poté následuje tvorba informační architektury (struktury) webu
  4. a vytvoření wireframu a prototypu (to zahrnuje grafickou část návrhu).
  5. Předposledním bodem přípravy je návrh vizuálního designu uživatelského rozhraní.
  6. A posledním bodem je uživatelské testování.

A jak poznáš, že jsi vytvořil(a) dobrý UX design?

V podstatě to úplně nepoznáš. Většinou si totiž při prohlížení webu všimneš jen těch věcí, které tě rozčilují a zamezují ti poklidnému postupu. Při úspěchu jde tedy o to, že se uživatelé na tvém webu cítí jako rybky v rybníce. Bez potíží si plavou sem a tam, do ničeho nevráží, nemusí zavírat tisíce vyskakujících oken s otravnými reklamami apod. Zkrátka je to pro ně přirozené prostředí, kde intuitivně najdou vše, co potřebují, a díky tomu spokojeně projdou každým koutem tvé webové stránky.

Pokud tě tohle téma zajímá, klikni ZDE a přečti si víc o kurzu UX a UI designu.

Registration
NECHÁM SI PORADIT